بلاگ

کتاب برند و اهمیت داشتن آن در ساخت برندی قوی

کتاب برند مهم هست یا نه ؟

وقتی یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط را اداره می‌کنید، ممکن است آنقدر مشغول فعالیت‌های روزمره باشید که نتوانید آن را متوقف کنید و ظاهر و احساس کلی برند خود را بررسی کنید رمزگذاری آن هویت بصری در یک کتاب برند ممکن است دشوارتر به نظر برسد. اما ممکن است ارزش زمان و تلاش شما را داشته باشد. داشتن مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برند نه تنها می‌تواند در هزینه شما صرفه جویی کند، بلکه می‌تواند تعامل بیشتر، مشتریان بیشتر و بازدهی بهتری را در تلاش‌های بازاریابی شما به همراه داشته باشد.

پس کتاب برند چیست؟ این مقاله برای کمک بهتر به شما توسط دکتر سامان خردمند مهر نوشته شده تا بتوانید دید کلی خوبی از کتاب برند داشته باشید.

کتاب برند چیست؟

کتاب برند سنگ اصلی استراتژی برندسازی است. این شامل تمام عناصری است که برند شما را می‌سازد، از اصول پایه‌گذاری آن (ماموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها…) گرفته تا هویت بصری آن (لوگو، رنگ‌ها، تصاویر و…). بنابراین، به عنوان سند مرجع برای هر چیزی که به استفاده از برند شما مربوط می شود، عمل می‌کند.

این یک بخش اساسی از هر استراتژی ارتباطی است. کتاب برند باید مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌ها را در مورد استفاده از برند شما در هر پشتیبانی بیان کند.

کتاب برند باید منعکس کننده عناصر متمایزی باشد که برند شما را اصیل و منحصر به فرد می‌کند. این اجازه را می‌دهد تا یک شخصیت برند قوی ایجاد کنید و با صدای واضح و ثابت صحبت کنید.این هماهنگی بسیار مهم است: شناخت برند و همچنین اعتماد مردم به برند شما را افزایش می‌دهد. این پایه‌ها را برای آگاهی از برند و تصویر مثبت برند ایجاد می‌کند.

کتاب برند خود باید بیان متمرکز برند شما باشد: محتوای آن باید روح برند شما را به شیوه‌ای دقیق، شیک و مختصر منعکس کند. دکتر سامان خردمند مهر

هر بار که یک محتوای بصری جدید ایجاد می‌کنید، برند خود را برای مشتریان بالقوه تعریف می‌کنید. چه این یک پست رسانه اجتماعی باشد یا یک ویدیو محصول توضیحی، شما هویت برندتان، تعهد به کیفیت و ارزش کلی را به اشتراک می‌گذارید.

این اتفاق می‌افتد چه شما یک کتاب برند داشته باشید چه نداشته باشید. بنابراین آیا دوست ندارید مطمئن شوید که هر قطعه از محتوای بصری که تولید می‌کنید پیام یکسانی را ارائه می دهد؟ یک ویدیوی ضعیف می‌تواند شما را یک مشتری بالقوه از دست بدهد. و اگر کسی نتواند تشخیص دهد که شما کسانی هستید که آن را ساخته‌اید، یک اینفوگرافیک خارج از برند کمک چندانی به تبلیغ شرکت شما نخواهد کرد.

یک کتاب برند هویت بصری کلی سازمان شما را در یک منبع مفید و واحد کدبندی می کند. این سند – خواه یک کتابچه PDF یا چاپی باشد – می‌توانید بارها و بارها به عنوان راهنما توسط کارمندان در سراسر سازمان شما استفاده شود.

چرا یک کتاب برند ایجاد کنیم؟

مطمئناً یک کتاب برند بخشی از استراتژی یک برند است. دکتر سامان خردمند مهر

داشتن کتاب برند مزایای زیادی دارد زیرا اهداف زیر را دنبال می‌کند:

یک هویت برند ثابت ایجاد کنید. کتاب برند، پیام‌رسانی مداوم را در تمام کانال‌های ارتباطی تضمین می‌کند. این بدان معناست که استفاده از لوگو هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی صحیح است، هر عنصر گرافیکی و مبتنی بر متن استاندارد شده است و محتوای برند شما تا حد امکان تاثیرگذار خواهد بود. این کلید برقراری ارتباط به عنوان یک برند ثابت و قابل اعتماد است.

هویت بصری برند را تعریف کنید.

کتاب برند حاوی تعریفی از جنبه‌های بصری یک برند، از جمله لوگوی آن و رنگ‌ها یا فونت‌هایی است که می‌توان استفاده کرد. می‌دانید چرا کوکاکولا از رنگ قرمز استفاده کرده است؟

آگاهی از برند را افزایش دهید و برند را از رقبای خود متمایز کنید.

نوشتن یک کتاب برند به شما کمک می‌کند تا تخصص خود را ایجاد کنید و در عین حال مشخص کنید که چه چیزی شما را از رقبای خود متمایز می کند.

بهبود موقعیت برند

مطمئناً برند شما بسیار فراتر از لوگوی شماست وهمچنین ارزش‌ها، لحن صدا و فرهنگ شرکت خود را دارد. و همه چیزهایی که شما و اعضای تیمتان به آنها اعتقاد دارید باید در کتاب برندتان برجسته شوند.

تقویت روحیه تیمی

تقویت روحیه تیمی کتاب برند راهی عالی برای کمک به هر عضو تیم برای درک موضوع برند شما است. همچنین می‌توانید کتاب برند خود را با یک آژانس بالقوه به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید پیشنهادات و ایده‌های آنها مطابق با انتظارات شما هستند.

شما می‌توانید طراحی کتاب برند خود را به تیم توسعه برند دکتر سامان خردمند مهر با خیال راحت بسپارید.

برندبوک
برندبوک

چند هدف مهم برای ایجاد برند قوی در طراحی کتاب برند

توضیح دهید که برند شما چیست:

هدف آن چیست، چگونه کار می‌کند، چه چیزی را نشان می‌دهد.

از منسجم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

حتماً دستورالعمل‌های منسجمی را برای استفاده از آن در انواع پلتفرم‌های دیجیتال و فیزیکی تعریف کنید، از جمله:

وب سایت ها

رسانه‌های اجتماعی

اسناد تجاری

کارت بازرگانی…

هماهنگی اقدامات و پروژه های تمام بخش‌هایی که با برند شما کار می کنند: تجاری، بازاریابی، ارتباطات…

یک استراتژی ارتباطی واحد را در روابط خود با همه ذینفعان اتخاذ کنید، مانند:

تامین کنندگان

سرمایه گذاران

مشتریان

رسانه…

چگونه یک کتاب برند برای برند خود ایجاد کنیم

مرحله 1: برند خود را معرفی کنید

اولین قدم در ایجاد کتاب برند شما این است که به برند خود هویت و شخصیت بدهید.

با معرفی برند خود شروع کنید:

شما کی هستید؟ چه کار می‌کنی؟ به چه چیزی علاقه دارید؟ برای چه می‌ایستید؟ ارزش‌های خود را برجسته کنید و داستانی بسازید که شما را منحصر به فرد کند.

برای دستیابی به نتایج قوی، می‌توانید بر عناصر برند خود تمرکز داشته باشید. عناصر برند، مانند:

پیدایش و تاریخچه شرکت شما (CH)

بیانیه ماموریت آن:

چرا برند شما وجود دارد

چشم انداز آن:

روشی که شرکت شما تأثیری را که می‌تواند بر جهان داشته باشد تصور می‌کند، مسیری که باید برای رسیدن به اهداف خود طی کند.

وعده برند آن:

مشکلی که شرکت شما متعهد به حل آن است، نیازی که برطرف می‌کند

ارزش های اصلی آن:

دلیل پشت هر یک از اقدامات کسب و کار شما

شرح محصولات یا خدماتی که ارائه می کند

در مورد تعریف استراتژی برندینگ خود، توصیه می شود که یک ممیزی از برند خود انجام دهید. شما می‌توانید تیم‌ها و مدیران هر بخش و همچنین سایر ذینفعان مربوطه را بررسی کنید تا درک آنها از برند شما را ارزیابی کنید.

مطمئن شوید که افکار آنها را نقطه به نقطه ترکیب و سازماندهی کنید تا بتوانید شخصیت برند خود را با جزئیات نشان دهید.

به سبک و عبارات استفاده شده در کتاب برند توجه کنید، زیرا برخی از فرمول ها می‌توانند در سایر پشتیبانی های بازاریابی مجددا استفاده شوند.

مرحله 2: دستورالعمل های دقیق برای برند خود ایجاد کنید

لوگو

به عنوان عنصر اصلی طراحی برند شما، لوگوی شما باید همیشه ثابت باشد. کتاب برند باید اطلاعات دقیقی در مورد معنای لوگو و نحوه استفاده صحیح از آن ارائه دهد، از جمله:

آنچه که لوگو نشان دهنده آن است

انواع، در صورت وجود (نسخه ثانویه لوگوی شما، نمادها…)

ابعاد و نسبت های لوگو

نحوه قرار دادن لوگو

که استفاده از آنها ممنوع است

اگر لوگوی شما شامل یک شعار است، مورد دوم نیز باید تابع قوانین باشد (موقعیت نسبت به لوگو، رنگ و اندازه آن …).

تایپوگرافی و فونت ها

کتاب برند باید به وضوح نشان دهد که کدام فونت‌ها را می‌توان در ترکیب با عناصر برند شما استفاده کرد. این جایی است که شما باید هر فونتی را که می‌توان در رابطه با برند خود استفاده کرد نام ببرید. توصیه می‌کنیم مثال‌های ملموسی اضافه کنید که فاصله‌ی ایده‌آل حروف و خطوط، نحوه ظاهر یک عنوان یا پاراگراف و همچنین فونتی که باید برای هر عنصر استفاده شود را نشان می‌دهد به یاد داشته باشید که در صورتی که فونت رسمی شما نمی تواند وارد شود، گزینه های جایگزین را اضافه کنید.

برای اطمینان از اینکه تایپ‌فیس‌ها در هماهنگی با برند شما در پشتیبانی‌های دیجیتال و چاپی استفاده می‌شوند، مثال‌های جامعی ارائه دهید.

رنگ‌ها

پالت رنگ مشخصه برند خود را در کتاب برند خود ادغام کنید. شما می توانید تمایلات و رنگ‌های جایگزین را تعریف کنید.

انتخاب خود را به بیش از چند رنگ مختلف محدود نکنید: هویت بصری شما باید ساده و به راحتی به خاطر سپرده شود. آنها باید به مردم کمک کنند تا بلافاصله برند شما را شناسایی کنند.

حتما نام و کد دقیق هر رنگ (طبق CMYK، RGB یا سایر سیستم‌های مرجع) را درج کنید.

تصاویر و نمادها

  فهرستی از عناصر بصری که می‌توانند هنگام ارجاع به برند خود استفاده شوند، تهیه کنید. این شامل عکس‌ها، تصاویر، نمادها و موارد دیگر می‌شود. نحوه قالب بندی آنها را توضیح دهید. برخی از سوالاتی که باید از خود بپرسید عبارتند از: چگونه باید تصاویر را ویرایش کرد؟ از چه رنگ‌هایی باید استفاده کرد؟ چگونه باید لوگو یکپارچه شود؟ آیا باید از برخی عناصر گرافیکی به طور کلی اجتناب کرد؟ آیا جنبه خاصی از برند شما باید برجسته تر باشد؟

برای اطمینان از اینکه برند شما به شیوه ای درست نشان داده می شود، داشتن بخش «بایدها و نبایدها» بسیار منطقی است. این نمونه‌های عینی را در اختیار خوانندگان شما قرار می‌دهد که استفاده صحیح از همه عناصر برند را برای آنها آسان‌تر می‌کند دکتر سامان خردمند مهر

سبک ارتباط و لحن صدا

لحن و سبک تحریریه نیز باید بخشی از شخصیت برند شما باشد. صدای شما به تعریف برند شما کمک می‌کند و باید با مخاطبان هدف شما طنین‌انداز شود. محتوای شما باید شخصیت بازاریابی آنها را در سطح شخصی مورد توجه قرار دهد.

اصطلاحات، واژگان و الگوهای گفتاری را فهرست کنید که باید لحن را تنظیم کنند و ارزش ها و مأموریت شما را بیان کنند. اصطلاحاتی را که می‌خواهید با آن‌ها مرتبط شوید و آن‌هایی را که ترجیح می‌دهید دوری کنید، تعریف کنید.

شعار آن

دقیقاً مانند لوگوی شما، شعار برند شما نیز باید طبق قوانین خاصی استفاده شود. می‌توانید این قوانین را با پرسیدن اینکه لوگو باید در کجا قرار گیرد، اینکه آیا لوگو و برچسب شما می‌توانند با هم استفاده شوند، حداقل ابعاد، پس‌زمینه، رنگ و غیره آن را تعریف کنید. به عنوان مثال، مک‌دونالدز قوانین متفاوتی برای هر کشوری دارد.

یک ارائه قدرتمند برند باید بر اساس داستان سرایی باشد. توصیف برندتان به روشی شخصی، کلید متفاوت بودن و به جا گذاشتن یک اثر ماندگار است. دکتر سامان خردمند مهر

مرحله 3: کتاب برند را متعلق به خود کنید

از استراتژی‌های طراحی استفاده کنید تا کتاب برند خود را به خودی خود به یک ابزار ارتباطی موثر تبدیل کنید. بازی با عناصری مانند:

طرح

قالب

عبارات

رنگها…

کتاب برند باید خالص‌ترین بیانگر هویت برند شما باشد. جسور باشید، از این فرصت برای نشان دادن جنبه خلاقانه خود استفاده کنید!

مرحله 4: دستورالعمل‌های برند خود را به اشتراک بگذارید

سند نهایی باید برای همه نوع مردم به راحتی قابل درک باشد. خوانندگان باید آنچه را که برند شما را منحصر به فرد می‌کند، با کمی تلاش درک کنند. کتاب برند باید هویت برند شما را به شیوه‌ای منسجم، واضح و دوستانه منعکس کند.

حتما دستورالعمل‌های خود را در دسترس همه قرار دهید. برای جلوگیری از به اشتراک گذاشتن PDF هر بار که نیاز به اشتراک گذاری دستورالعمل‌ها یا به روز رسانی آنها دارید، چرا یک سند آنلاین ایجاد نمی‌کنید و به افراد مرتبط اجازه دسترسی نمی دهید؟

دفترچه برند
دفترچه برند

نتیجه

کتاب برند قلب تپنده هویت برند شماست.

دستورالعمل‌های قطعی به افراد خارجی در مورد اینکه برند شما چیست و چگونه به نظر می‌رسد، می‌دهد. قوانین طراحی جامع در حال حاضر مهمتر از همیشه هستند. یک چارچوب منسجم به مردم اجازه می‌دهد تا برند شما را بشناسند.

از آنجایی که پشتیبانی‌های بازاریابی و کانال‌های ارتباطی در عصر دیجیتال بسیار متنوع شده‌اند، برای شرکت شما ضروری است که تصویر برند ثابتی را در پلتفرم‌های آنلاین و نمایندگی‌های فیزیکی خود تبلیغ کند.

این به شما بستگی دارد که یک هویت قدرتمند ایجاد کنید و صدای خود را به گوش دیگران برسانید! دکتر سامان خردمند مهر

11 نکته برای یک کتاب برند کارآمد

اکنون که همه عناصر سازنده یک برند حرفه‌ای را در طراحی کتاب برند می‌شناسید، زمان آن رسیده است که دریابید که چگونه آن را واقعا عالی بسازید و چشم‌انداز ماموریت خود را زنده کنید.

۱۱ نکته قابل اعتماد ما را برای یک کتاب برند کارآمد بررسی کنید و آماده باشید تا ابزار بازاریابی قدرتمند خود را ایجاد کنید.

مخاطبان هدف کتاب برند خود را شناسایی کنید

قبل از شروع به کار، باید به این فکر کنید که چه کسی فعالانه کتاب برند شما را می‌خواند و استفاده می‌کند. این به شما کمک می کند تا از درج اطلاعات نامربوط جلوگیری کنید. به عنوان مثال، آیا یک کتاب برند که برای استفاده خارجی ساخته شده است باید دارای بخشی باشد که اعضای تیم شما را مورد خطاب قرار دهد؟

آن را ساده نگه دارید

همه باید بتوانند برند شما را درک کنند، درباره چیست و چگونه باید از عناصر بصری و ویرایشی آن استفاده کرد. مستقیماً به سر اصل مطلب بروید و به هر قیمتی از اصطلاحات فنی اجتناب کنید.

آن را بصری و جذاب کنید

البته زیاده روی نکنید، اما کتاب برندی که برند شما را به صورت بصری به تصویر می‌کشد برای خوانندگانش جذاب‌تر خواهد بود. همچنین شانس شما برای نمایش خلاقیت برندتان است.

کتاب برند خود را به عنوان نماینده‌ای از شرکت خود در نظر بگیرید

بدیهی است که کتاب برند باید بازتابی دقیق از برند شما باشد. این بدان معناست که ساختار آن باید ارزش‌های شما و هویت برند شما را منعکس کند. بررسی کنید که چگونه کتاب برند گوگل کاملاً با رنگ‌ها، فونت‌ها و غیره معمولی‌اش هماهنگ است.

همیشه ارزش ارائه کنید

هدف در اینجا ایجاد سندی است که در واقع مورد استفاده قرار گیرد. باید برای مخاطبان هدف خود مفید باشد و اطلاعات دقیقی در مورد نحوه نمایش برند شما در همه کانال‌ها ارائه دهد. اگر کتاب برند شما حاوی اطلاعات خاصی در مورد لوگو و فتوشاپ شما باشد، ممکن است منطقی باشد که یک آموزش اختصاصی اضافه کنید.

اطمینان حاصل کنید که کتاب برند شما به راحتی قابل پیمایش است

از آنجایی که این سند احتمالاً نسبتاً طولانی است، خوانندگان خود را آسان کنید تا آنچه را که به دنبال آن هستند به راحتی پیدا کنند. به عنوان مثال، سیسکو یک پلتفرم برند با منوی اختصاصی خود دارد.

کتاب برند خود را به طور منظم به روز کنید

برند شما در حال تکامل دائمی است، بنابراین کتاب برند شما نیز باید منعکس کننده آن باشد. اگر لوگو، پالت رنگ یا فونت جدیدی دارید، حتماً بلافاصله کتاب برند خود را به روز کنید.

پیدا کردن کتاب برند خود را آسان کنید

افرادی که ممکن است نیاز به استفاده از کتاب برند شما داشته باشند باید بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند. می‌توانید آن را آپلود کنید و یک لینک به وب سایت خود اضافه کنید یا یک بخش اختصاصی در اینترانت خود داشته باشید.

تیم‌های خود را درگیر کنید

دادن این فرصت به اعضای تیم برای مشارکت در ایجاد کتاب برند شما باعث می‌شود که آنها احساس نزدیکی به برند کنند. آنها همچنین می‌توانند بینش و ایده‌های بهبود را در اختیار شما قرار دهند. این به شما کمک می‌کند کتاب برند خود را در حین حرکت بهبود ببخشید.

سوالات احتمالی را پیش بینی کنید

در نظر بگیرید که یک بخش پرسش‌های متداول را به کتاب برند خود اضافه کنید که حاوی حدود 20 تا 30 سؤال است که ممکن است خوانندگان پس از خواندن کتاب برند شما داشته باشند. به یاد داشته باشید که روشی را برای تماس با کسی در مورد آن بگنجانید زیرا این کار باعث می‌شود قابل اعتمادتر و قابل دسترس‌تر به نظر برسید.

فهرستی از تمام کانال‌های ارتباطی که می‌توان استفاده کرد تهیه کنید. به عنوان مثال می‌توان به مقالات وبلاگ، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، کارت‌های ویزیت، بسته‌بندی، بیانیه‌های مطبوعاتی یا حتی لوازم التحریر برند برای فاکتورها و غیره اشاره کرد. اگر نام تجاری شما محتوای ویدیویی تولید می‌کند، به یاد داشته باشید که در کجا و چه زمانی باید لوگوی شما ظاهر شود، آیا باید یک محصول خاص درج شود. و حتی نمونه هایی از CTA های تایید شده.

اشتراک گذاری محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

بایگانی‌ها