بلاگ

کارآفرین شدن چه مسیری دارد؟

چگونه یک کارآفرین شویم

تبدیل شدن به یک کارآفرین می تواند دلهره آور باشد. آیا آنچه را که لازم است دارید؟ از کجا شروع می کنی؟ به چه مهارت هایی نیاز دارید و چگونه آنها را به دست می آورید؟

کارآفرینی برای همه نیست، اما برای برخی افراد، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار، شبیه کاری است که قرار بود انجام دهند.

به نظر من «شما برای شروع یک کسب و کار نیازی به مدرک MBA یا کسب‌و‌کار ندارید. اما اگر ویژگی‌های کارآفرینی خاصی برای شروع داشته باشید و در حین ساختن و رشد کسب‌وکارتان با توسعه برخی مهارت‌های اصلی کارآفرینی ادامه دهید، به شما کمک می‌کند.

 


مطالعه کنید: شروع یک کسب‌و‌کار با 7 گام مهم انجام می‌شود


 

 

کارآفرین چیست؟

کارآفرین کسی است که کسب‌وکاری را راه‌اندازی، مالک و اداره می‌کند.

فراتر از این تعریف اولیه از اینکه کارآفرین چیست، تعمیم در مورد نوع افرادی که جذب ایده راه اندازی کسب و کار خود می شوند دشوار است. «کارآفرینان گروهی ناهمگن هستند، مگر زمانی که صحبت از ویژگی‌های خاص در نحوه تفکر یا احساس آنها باشد. “سپس شما شروع به دیدن شباهت‌های جالب می‌کنید.”

 

انگیزه‌ها و ویژگی‌های مشترک کارآفرینی

انگیزه کارآفرینان بسیار بیشتر از پول است. بیشتر آنها کسب و کار خود را شروع می‌کنند تا رئیس خود شوند. در یک نظرسنجی، وقتی از آنها پرسیده شد که چرا آنها کارآفرین شدند، بیشترین پاسخ که 70٪ به آن اشاره کردند، استقلال، استقلال و انعطاف پذیری بود. از هر دو یک نفر به اشتیاق یا خودشکوفایی اشاره کرد. یک سوم دلایل مالی ذکر کردند.

 

انگیزه برای تبدیل شدن به یک کارآفرین

 

  تصویر را بزرگ کنید

 یک عامل انگیزشی دیگر برای بسیاری از کارآفرینان اضافه می‌کند: تمایل به ایجاد تفاوت و تأثیر اجتماعی یا اقتصادی. او می‌گوید: «کارآفرینان اغلب ایده‌ای دارند که فکر می‌کنند دنیا را تغییر می‌دهد یا جان مردم را نجات می‌دهد. “من فکر می‌کنم جاه طلبی برای انجام کارهای خوب به اندازه هر چیز دیگری یک انگیزه مهم است.”

 

 


مطالعه کنید: کوچینگ چیست و برای چه کسانی مناسب است؟


 

 

ویژگی‌های کلیدی کارآفرینی

  1. آنها با حل مسائل پیچیده راحت هستند. کارآفرینان تمایل دارند در دنیایی زندگی کنند که پاسخ‌ها در سایه‌های خاکستری است. همانطور که مدل کسب و کار خود را طراحی می‌کنید، هیچ پاسخ درستی برای ویژگی‌هایی که ممکن است شامل کنید وجود ندارد. زمانی که ایده خود را عملیاتی می‌کنید، هیچ راهی برای انجام آن وجود ندارد.» زندگی با این عدم اطمینان برای برخی افراد دشوار است.
  2. تحمل ریسک بالاتری دارند. کارآفرینان آماده هستند تا با ریسک مالی بیش از حد معمول زندگی کنند. یک تصمیم اشتباه می‌تواند بر توانایی آنها در دریافت حقوق یا پرداخت حقوق کارکنان تاثیر بگذارد.
  3. آنها یک خط مستقل دارند. کارآفرینان معمولاً از خودمختاری و آزادی عمل لذت می‌برند. اگرچه، همانطور که گفتم، “در حالی که آنها رئیس خود هستند، با این وجود تعهدات جدی در قبال مشتریان، سرمایه گذاران و کارمندان دارند که فقط چند مورد از سهامداران مهم آنها را نام ببرند.”
  4. آنها مبتکر هستند. کارآفرینان اغلب متفکرانی خارج از چارچوب هستند که روش متفاوتی برای انجام یا دیدن کارها دارند، یا پیشگام ایده‌ای هستند که می‌خواهند آن را زنده کنند. سامرویل می گوید: «آنها از ایده انجام کاری که قبلاً انجام نشده است، انرژی می گیرند. “آنها حاضرند ریسک اشتباه کردن را بپذیرند، فقط برای اینکه فرصت تلاش را داشته باشند.”

مراحل کارآفرین شدن

هیچ مرحله توافقی وجود ندارد که همه کارآفرینان باید دنبال کنند. اما در تجربه من، اگر سه مرحله اساسی را دنبال کنید، شانس موفقیت خود را افزایش خواهید داد:

  • خودارزیابی مهارت‌های کارآفرینی را انجام دهید.
  • آنچه را “حداقل مهارت های قابل دوام به موقع” که برای مرحله خود در سفر کارآفرینی نیاز دارید.
  • با کمک کارشناسان و مشاوران اطرافتان، آن مهارت ها را با قصد و نیت به کار ببرید.

در اینجا به تفکیک هر مرحله آورده شده است.

  1. خود ارزیابی کارآفرینی انجام دهید

کارآفرینی برای همه نیست. این می‌تواند استرس زا باشد، نیاز به ساعت‌های طولانی داشته باشد و به مهارت‌هایی نیاز دارد که ممکن است نداشته باشید یا مطمئن نیستید که چگونه به دست آورید.

یک راه خوب برای فهمیدن اینکه چقدر آمادگی دارید، انجام یک خودارزیابی کارآفرینانه است. به نظر من: «با اطلاع‌رسانی در مورد کارهایی که به عنوان یک کارآفرین باید انجام دهید، شروع کنید. «کارآفرینی برای افراد ضعیف نیست. مردم باید با چشمان باز وارد کارآفرینی شوند. هرچه بیشتر در مورد کارهایی که باید انجام دهند بدانند، سفر کارآفرینی آنها آسان تر خواهد بود.»

مرحله اول

مرحله اول بیشتر در مورد شایستگی‌های مورد نیاز برای اعتبارسنجی و چارچوب بندی ایده کسب و کار است. دومی بیشتر در مورد اجرای آن ایده است. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که راه‌اندازی یک کسب و کار چیزی جز خطی نیست.

  • فاز 1: راه‌اندازی خود را تأیید کنید
  • مشتری و بازار خود را شناسایی کنید
  • کسب وکار خود را راهبری کنید
  • حداقل محصول قابل دوام خود را طراحی کنید
  • فاز 2: کسب‌وکار خود را رشد دهید
  • یک تیم قوی بسازید
  • مدیریت مالی و حقوقی
  • افزایش درآمد
  • جمع آوری سرمایه

 

مرحله دوم

هر یک از این هفت صلاحیت به شایستگی‌های فرعی تقسیم می‌شوند. اینها وظایف خاص مورد نیاز در هر شایستگی را توصیف می‌کنند. به عنوان مثال، برای شایستگی اول، «مشتری و بازار خود را شناسایی کنید»، شایستگی‌های فرعی عبارتند از:

  • تناسب تحقیق و بازار را کاوش کنید
  • اولویت بندی بخش های مشتری
  • افراد در بخش مشتری را اولویت بندی کنید
  • ارزش پیشنهادی خود را تعریف کنید
  • مصاحبه موثر
  • موقعیت خود را مشخص کنید
  • ریسک و فرصت بازار را تجزیه و تحلیل کنید

قبل از شروع کسب و کار خود لازم نیست بدانید که چگونه همه این کارها را انجام دهید. شما می‌توانید آنها را در طول مسیر یاد بگیرید. شما می‌توانید از این چارچوب هم قبل از ورود به کارآفرینی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهید این شایستگی‌ها را کسب کنید و هم بعد از آن، به عنوان پشتیبان در سفر کسب شایستگی کارآفرینی خود استفاده کنید.

به عنوان یک کارآفرین، نمی‌توانید فقط بر بازاریابی متمرکز شوید، نمی‌توانید فقط روی جمع‌آوری سرمایه متمرکز شوید. باید در مورد تمام جنبه‌های عملیاتی یک کسب‌وکار اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید تصمیمات استراتژیک مرتبط با آن کارکردها را ارزیابی کنید. به نظر من. «شما باید بدانید که آیا می‌خواهید کارهایی را که به عنوان یک کارآفرین باید انجام دهید، انجام دهید. این اولین قدم است. برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد اینکه آیا می‌خواهید یک کارآفرین باشید، باید تمام کارهایی که باید انجام دهید را بدانید.

«آنها نمی‌دانند که سفر کارآفرینی آنها ممکن است چگونه باشد. برای بسیاری از آنها وحشتناک است. خودارزیابی به آنها می‌گوید که به هر حال آنقدرها هم وحشتناک نیست،» به نظر من  که این مهارت‌ها را می توان در طول زمان توسعه داد.

 

  1. شروع به یادگیری کنید

مرحله بعدی شروع یادگیری است. اما از کجا باید شروع کرد؟ به نظر من از فهرست مهارت‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید دلسرد نشوید، که شعارش برای کارآفرینان این است که فقط بر مهارت‌های مورد نیاز برای مرحله خاص سفر کارآفرینی شما تمرکز کنند.

این یعنی چی؟ برای مثال، اگر می‌خواهید «مشتری و بازار خود را شناسایی کنید»، باید بتوانید کارهای عملی مانند اولویت‌بندی بخش‌های مشتری و تعریف ارزش پیشنهادی خود را انجام دهید.

به نظر من: «هر ذره‌ای از دانش یا مهارت باید در خدمت کسب‌و‌کار شما باشد. “هدف شما این است که سر و صدا را به حداقل برسانید و روی توسعه مهارتی که در آن زمان برای تسریع ایده یا شرکت خود در نقطه عطف مهم بعدی خود نیاز دارید تمرکز کنید.”

لازم نیست همه مهارت‌ها را یکجا یاد بگیرید. ایده این است که بر یادگیری آنچه در حال حاضر نیاز دارید تمرکز کنید. به همان اندازه که ممکن است از یادگیری در مورد تأمین مالی سهام لذت ببرید، اگر سه سال با دور تأمین مالی سهام فاصله دارید، در حال حاضر صرف زمان زیادی برای آن فایده‌ای ندارد.

 


مطالعه کنید: طرح کسب‌وکار را چطور بنویسیم؟


 

چرا یادگیری مهم است؟

فرآیند یادگیری یکسان هم در مورد کسب و کارهای نوپا و هم برای کسب و کارهای مستقر اعمال می‌شود. ما همیشه باید به این فکر کنیم که بعداً کجا خواهیم رفت. چه در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار، اختراع مجدد یا راه‌اندازی یک خط کسب‌وکار جدید در شرکت خود باشید، اولین کاری که انجام می‌دهید اعتبار بخشیدن به نیاز بازار است که آیا هر بخش مشتری بالقوه به آن اهمیت می‌دهد؟» مهارت های اصلی وجود دارد که شما باید بتوانید با اطمینان به آن سوال پاسخ دهید. “شما نمی‌خواهید بلافاصله به اعدام بپرید.”

به طور معمول، تمرکز کلیدی یک کسب‌وکار جدید بر روی سه نوع کشش تجاری است: جذب مشتری، تأمین مالی و محصول. «تامین مالی و نقاط عطف محصول معمولاً در حمایت از جذب مشتری بسیار مهم است. اما توازن به دست آوردن بودجه کافی برای روشن نگه داشتن چراغ ها تا به دست آوردن آن صنوبر اولین مشتریان و اولین درآمد یک چالش است. مهارت‌های مهم زیادی وجود دارد که باید به کارآفرینی کمک کرد تا سریع‌تر و بهتر به آن نقاط عطف دست یابد.

 

  1. یادگیری خود را با تمرین ادامه دهید

تمرین کامل می‌کند. هنگامی که یک مهارت جدید را توسعه دادید، تمرین کنید تا در آن مسلط شوید. به عنوان مثال، اگر مدل کسب‌وکار خود را توسعه داده‌اید و چیزی در محیط بازار تغییر می‌کند، حتماً به مدل کسب‌وکار خود برگردید تا ببینید که آیا نیاز به تغییراتی دارد تا واقعیت‌های جدید بازار را منعکس کند.

“شما مجبور نیستید به تنهایی پیش بروید. در اکوسیستم پشتیبانی وجود دارد، بنابراین از آن بهره ببرید.

تمرین می‌تواند از سوی دیگر کارآفرینان در شبکه شما، مربیان و شبکه‌های کوچینگ، برنامه‌های ارائه شده توسط شتاب دهنده‌ها و انکوباتورها، حتی حسابدار یا بانکدار شما باشد. همچنین می‌توانید یک هیئت مشاوره برای کسب و کار خود ایجاد کنید یا یک متخصص خارجی را استخدام کنید تا در مواردی مانند کارایی عملیاتی یا برنامه ریزی استراتژیک به شما کمک کند.

 

آیا کارآفرینی برای همه مناسب است؟

نه، قرار نیست همه کارآفرین باشند. برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا کارآفرینی برای شما مناسب است، به ویژگی‌هایی که بیشتر کارآفرینان دارند، و مهارت‌هایی که برای توسعه آنها نیاز دارید و اینکه آیا آنها برای شما مناسب هستند فکر کنید. خود ارزیابی کارآفرینی ممکن است کمک کند.

اما حتی اگر به این نتیجه رسیدید که قرار نیست یک صاحب کسب و کار باشید، یادگیری در مورد آنچه در آن دخیل است هنوز مفید است. دانش در مورد آنچه برای اداره یک کسب‌وکار لازم است برای همه ارزشمند است.

این مهم است که بدانید چگونه در موفقیت یک سازمان قرار می‌گیرید. مهم نیست که چه نقشی دارید، ممکن است همچنان نیاز به ارائه خدمات یا جمع آوری بودجه برای یک پروژه یا مدیریت دیگران داشته باشید. همه می‌توانند از داشتن ذهنیت کارآفرینی و دانستن زبانی که با آن همراه است، سود ببرند.

 


مطالعه کنید: بیزینس کوچینگ چیست؟


 

 

چه چیزی یک کارآفرین خوب را می‌سازد؟

 صاحبان مشاغل اغلب اهمیت تقویت مهارت‌های خود را نادیده می‌گیرند. به نظر من: «بسیاری از کارآفرینان بدون انجام کار فکری کافی در ابتدا ایده کسب‌وکار خود را اجرا می‌کنند. مانند تأیید اینکه ایده کسب‌وکارشان واقعاً مطلوب، امکان‌پذیر و قابل اجرا است.

در حالی که بیشتر کارآفرینان شهود بالایی دارند، “مهم است که عمدا مجموعه مهارت‌های کارآفرینی خود را توسعه دهید.”  از قضا، پریدن خیلی سریع می‌تواند در نهایت سرعت شما را کاهش دهد و باعث شود که بی‌مورد پول خرج کنید.

برای کارآفرین شدن چه بخوانیم؟

وقتی نوبت به آموزش کارآفرینی می‌رسد، من پیشنهاد می‌کنم به سادگی بر مهارت‌هایی که برای رسیدن به نقطه عطف کسب‌وکار بعدی خود نیاز دارید، تمرکز کنید. برای شروع یک کسب‌وکار نیازی به مدرک تجاری یا سایر انواع آموزش رسمی نیست. “آموزش همیشه فوق العاده است، اما بیشتر کارآفرینان در طول مسیر یاد می گیرند. یادگیری کاربردی زیادی وجود دارد.»

گام بعدی

در دوره آموزش راه‌اندازی یک کسب‌وکار با 28 گام، نحوه راه اندازی کسب و کار، که شامل نوشتن طرح کسب و کار، مدیریت مالی، منابع انسانی، و فروش و بازاریابی می شود، شرکت کنید. همچنین می‌توانید از طریق فرم مشاوره کسب‌و‌کار ( رایگان ) با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

بایگانی‌ها